פארק מונסורי פריז- הריאה הירוקה של רובע-14

קשה לחשוב על מקום יותר פסטורלי בפריז מאשר פארק מונסורי ברובע 14 פריז. רבים מהתיירים לא טורחים לבקר וחבל, לא גדול מדי ולא קטן מדי יש לו מה להציע. אגם מלאכותי, מדשאות ירוקות נטועות עצים ופסלים, ספסלים שמזמינים אותך לשבת ולצפות בברווזים, ברבורים שחורי צוואר ואווזים שטים באגם. אבל לא תמיד הוא היה כזה, והיום נכיר אותו קצת לעומק ונלמד איך מחצבה עם שלדים ועכברים הופכת לפארק. מסוקרנים? בואו נתחיל

גבעת העכברים הופכת לפארק מונסורי

פירוש השם מונסורי הוא מון=הר סורי=עכבר. מה קשור עכברים אתם שואלים? כנראה בגלל מספר המכרסמים הגדול שהיה מסתובב כאן בתקופת תחנות הקמח לאורך נהר הביבר שנעלם. המקום שימש כמחצבת גרניט גדולה ומסביבו תחנות רוח רבות. כמו בית הקברות מונמארטר שגם היה בגלגולו הקודם מחצבה גם כאן חלק נכבד שימש להטמנת גופות שפונו מבתי קברות קטנים בעיר. הפיכת המחצבה לפרויקט פארק ירוק נוצר ביוזמתו של נפוליאון השלישי, וכמובן שהמוציא לפועל הוא הברון אוסמן. למלאכה נקראו ז'אן שארל אלפנד, מנהל העבודות הציבוריות בפריז, וארכיטקט הנוף ז'אן פייר בארייה דשאן. גם כאן כמו בבוט-שאמון שגם היה מחצבה ענקית נדרש פתרון יצירתי, והראשון שבו מבוך תת קרקעי שבו נותרו כמעט 6 מיליון שלדים. בעוד שהרסו ארבעה מחצבות, בתים ומשתלה, את האדמה שחפרו בבניית מאגר מונסורי הקרוב הביאו לכאן למלא את השטח. העבודות אמנם החלו בשנת 1867 אך הסתיימו למעשה רק בשנת 1878, כאשר באמצע עוד התנהלו כאן קרבות ותותחים הפגיזו ב1871 בקרבות הקומונה. עצים הובאו מגנים שנפתחו לקראת התערוכה האוניברסלית ב 1878 ובמקביל נסללה מסילת רכבת שסבבה את פריז.

פארק מונסורי, פארק מונסורי פריז- הריאה הירוקה של רובע-14
עונת הסתיו בפארק מונסורי היא היפה ביותר

מצפה כוכבים בסגנון ארמון תוניסאי

הידעתם שאפילו מצפה כוכבים היה כאן? המצפה, שיהפוך למרכז הפארק, הוקם זמן קצר לאחר פתיחתו. בנייתו החלה בשנת 1869, בהנחיית האדריכל גבריאל דביו, בהתבסס על תכניות ארמון בארדו שתוכנן על ידי האדריכל אלפרד שפון במהלך התערוכה האוניברסלית של 1867, בסגנון ארמון תוניסאי. עובדים מתוניס עבדו במשך ארבעה חודשים בנקודה הגבוהה ביותר של הפארק להשלים את המבנה המרשים ביותר יש לציין. המצפה נועד בזמנו לאכלס ציוד מדעי למחקר במטאורולוגיה ובאסטרונומיה. באותה תקופה, התצפיות האסטרונומיות פרחו, ומונסורי הציעה סביבה אידיאלית, הרחק מזיהום האור של מרכז העיר. במהלך השנים, מצפה הכוכבים של מונסורי משך אליו אסטרונומים ומטאורולוגים ידועים רבים. מחקרים חשובים נערכו על תנועות שמימיות, כוכבים, כוכבי לכת ותופעות מטאורולוגיות.

עם זאת, כמו שציינתי, במהלך הקומונה של פריז, המצפה סבל ממזל רע כאשר נקלע לקרבות ושריפה פרצה בו. לאחר שיקומו, הוא אירח מחלקה לחקר המים ואבולוציית בתי הקברות. בשנת 1893, היה נמצא שם האחראי על ניתוח איכות האוויר בבירה. ארמון בארדו ננטש ב- 1974, וזה תחילת סופו. נטוש ועזוב הייתה עוד תקווה כאשר ממשלת תוניס קנתה והתחייבה לשפץ את הבניין. עד שחשבו ותכננו וכמעט והחלו בעבודות, שריפה גדולה פרצה ב-1991, וזהו סופו של הארמון שנהרס ופונה כליל.

פארק מונסורי, פארק מונסורי פריז- הריאה הירוקה של רובע-14
ארמון בארדו- מצפה כוכבים מטאורולוגי שנהרס בפארק מונסורי

Le pavillon Montsouris

מסעדת פבליון מונסרי הוקמה בשנת 1889 לכבוד התערוכה האוניברסלית של 1892. במקור נקרא פבליון האגם והוא מסווג כאנדרטה היסטורית של צרפת, ואפשר היה לפגוש פה ציירים, סופרים ופוליטיקאים מפורסמים. המסעדה קיבלה גג זכוכית ב-1930 וגם אירחה גולים רוסים כמו כמו לנין וטרוצקי. המבנה שופץ בשנת 2002 כאשר נוספה לה חממה ומרפסת שהומה בקיץ.

פארק מונסורי מארח מבנים שונים

בנוסף למסעדת פבליון, ברחבי הפארק תפגשו מבנים שונים שמשמרים את היסטוריית הפארק, למשל:

  • בניין האגודה הצרפתית לאסטרונומיה. מבנה קומותיים לבן עם חלונות עץ אדומים נמצא בפינת הפארק קרוב לשדרה המרכזית ופסי הרכבת.
  • אם תתקלו בביתן מעוגל עשוי מלבנים מונח על סלע עם גג עשוי פח אז פה היה משרדו של האחראי על קווי האורך הישנים. נמצא כ 50 מטרים מאחורי בניין האגודה הצרפתית לאסטרונומיה.
  • ביתן שומר הפארק עשוי לבנים ועץ הצבוע בירוק.
  • תחנת מזג אוויר בניין מודרני בפארק. 
  • מגדל מטאורולוגי. 
  • תיאטרון בובות.
  • הליגה להגנת הציפורים (LPO).

פארק מונסורי, פארק מונסורי פריז- הריאה הירוקה של רובע-14
מסעדת פבליון Le Pavillon Montsouris עם טרסה לפארק בקיץ

מקום מפלט מושלם

אפשר להבין בקלות מדוע פארק מונסורי כה אהוב על המקומיים. לשבת על ספסל ירוק מול האגם ולקרוא ספר, או פשוט להתמכר לשקט. לצפות באווזי בר או שחורי ראש, ברבורים וברווזים. דרך אגב, מי שרואה תנין גדול על גדת האגם שלא יבהל, הוא עשוי עץ. להנות מצבעם של 1400 העצים ממינים שונים שפזורים בפארק כמו ארז לבנוני, אשור וטוליפ ואפילו גינקו בילובה שהוא העץ הגבוה בפארק. באם תראו קופסאות ומכשירים מוזרים מוקפים בגדר באמצע הגבעה אז הגעתם לתחנה המטאורולוגית הוותיקה בפריז. נבנתה עוד בשנת 1872 התחנה למרות שיש חדשות ומשוכללות יותר, עדיין פעילה ומספקת מדידות באופן שוטף. הנכנסים משדרת ג'ורדן יבחינו בעמוד אבן מוזר עם חור. זהו Mire du Sud- מראת התצפית הדרומית. המונומנט הוקם בשנת 1806 ועליו כתוב: משלטונו של נפוליאון(המילה נפוליאון הוסרה). העמוד הוא סמן גיאודזי (או לפעמים אנדרטה גיאודזית). סמן קבוע המסמן את מיקומה המדויק של נקודה גאודזית שקווי האורך, הרוחב והגובה שלה ידועים במדויק. סמנים אלה עשויים לרוב מאבן או בלוקי בטון.

מוזיאון פסלים פתוח

כמובן שאי אפשר בלי כמה פסלים שיוצבו ברבי פארק מונסורי וכדאי להכירם, נתחיל מסביב לאגם.

  • מותו של האריה מאת אדמונד דסקה ( שלושה גברים סוחבים גופת אריה).
  • ריגוש ראשון מאת רנה באוקור. דמות כמו קנטאור מחזיקה ומלטפת את שערה של רועת הצאן כשחזה עירום לגמרי. האם זהו ריגוש הראשון של מעשה אהבה שבא בהמשך? פסל נפלא!
  • קבוצת מתרחצות מאת מוריס ליפסי. פסל אבל המציג שני נשים עירומות יושבות.
  • השליחים מאת אנטואן אטקס.

 הלאה לכיוון האוניברסיטה

  • תאונת המחצבה מאת הנרי בושרד שבו נראה שני גברים מחלצים גופת קורבן תאונה במחצבה.
  • תומס פיין (Thomas Paine 1737-1809)מאת גטסון בורגלום. תומס פיין האמריקאי תמך במהפכה הצרפתית ולמרות שלא דבר את השפה אפילו נבחר לאסיפה הלאומית. הפסל מתאר את פיין עומד בפני הוועידה הלאומית הצרפתית כדי להתחנן על חייו של המלך לואי ה-16 שבעבר מימן חלקית את המהפכה האמריקאית. גסטון בורגלום עצמו הוא לא פחות מפסל הר רושמור בארה"ב. 

עוד פסלים מעניינים:

  • מונומנט למשלחת קולונל פלטר. משלחת בראשות Paul Flatters יצאה לחקור את מרכז הסהרה ולפתוח מסלול חוצה סהרה. בפברואר 1881 השיירה הותקפה ע"י לוחמי טוארג ופלטר ורוב המשלחת נטבחו. 
  • עמוד השלום המזויין מאת ז'ול-פליקס קוטן. אלגוריית השלום בדמות דמות נשית מכונפת, רגלה מונחת על קרן שפע ואוחזת בחרב ללא מעטה. אם אתה רוצה שלום, תתכונן למלחמה(בחלק התחתון של הפארק). דרך אגב מי שביקר בתחנת גרנד סנטרל ניו יורק אז הפסל המדהים עם השעון בכניסה זה שלו
  • טוהר- פסל ברונזה שמציג אישה ערומה מאת קוסטה ואלסניס פסל יווני ותלמידו של אוסיפ זאדקין
  • דרמה במדבר מאת ז'ורז' גארדט- לביאה חוזרת למאורתה רק רגעים ספורים לאחר שפיתון הרג את שני גוריה הצעירים.
  • פסל גנרל חוסה דה סן מרטין משחרר ארגנטינה צ'ילה ופרו שהשתתף במהפכה הצרפתית התגורר בשנותיו האחרונות בצרפת וכאשר נפטר גופתו הוטמנה בקתדרלת נוטרדאם דה בולון עד החזרתה לארגנטינה. 
פארק מונסורי, פארק מונסורי פריז- הריאה הירוקה של רובע-14
המדשאות הירוקות פשוט מזמינות אותנו ביום קיץ חמים

לסיכום

פארק מונסורי הוא מקום מנוחה מועדף על הסטודנטים הרבים ועל תושבי השכונה. בחודשים מאי-ספטמבר בימת התזמורת מארחת קונצרטים שונים. לרשותכם מסעדה, קרפרי, קיוסק, מזרקות מי שתייה, ספסלים ירוקים ובעיקר שקט ושלווה. כמובן שאם אתם פה זו הזדמנות להליכה רגלית קצרה לגלות רחובות קטנים וקסומים לצד הפארק כמו רחוב פארק מונסורי, ז'ורז' בראק וכמובן רחוב כיכר מונסורי שהוא נקודת חובה. תהנו 

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=13985