הסודות הקטנים של שדרת ז'ורז' מנדל בפריז

ברובע ה-16 של פריז בואכה הטרוקדרו ובית הקברות פאסי נמצאת שדרת ז'ורז' מנדל היוקרתית. לכאורה עוד רחוב רגיל עם חזיתות יפות, שהדירות בהן לא זולות במיוחד. אז היום בחרתי להתמקד בשדרה, ולהפר קצת את השלווה. בהליכה שלנו אחשוף פרשייה חובקת עולם שהגיעה עד ישראל, וכמה דיירים מפורסמים. אז היכן התגוררה זמרת האופרה המפורסמת? מי הוא הזמר הישראלי שעל שמו נמצאת גם כיכר קטנה בסמוך. מה מקשר בין כוכבת הוליווד לכריסטיאן דיור? בואו נתחיל ללכת.

שדרת ז'ורז' מנדל

ז'ורז' מנדל עצמו היה פוליטיקאי יהודי שנרצח ע"י הגסטפו בעזרת מיליציית וישי בשביעי ליולי 1944. השדרה רחבת ידיים, עם שביל באמצע שמשמש לחניית רכבים והולכי רגל. בשדרה זו נמצאים כמה מבנים מעניינים ונתחיל מאחד שבולט בחריגותו בנוף. למעשה תחילה השדרה נקראה שדרת הנרי מרטין עד שנת 1945 אז פשוט לקחו חצי וקראו לו על שמו של ז'ורז' מנדל.

הבית במנדל מספר 6

מספר 6 פינת Rue Greuze ישר לוכד את מבטנו. אחוזה פרטית בסגנון ניאו גותי שנבנתה ב-1883 על ידי האדריכל טוגרד ד'בויסמילון עבור פייר פורנייה, הנציב הכללי של חיל הים. בשנת 1926 האחוזה הוצעה למכירה בסכום פעוט של 1,000,000 פרנקים.

השחקנית האמריקנית פרל ווייט (Pearl White)1889-1938 הגיעה בשנת 1923 לפריז שאחרי מלחמת העולם הראשונה ולתקופה התגוררה בכתובת זו. ומי יותר מתאימה להנאות העיר ולמסיבות הסוערות מאשר נסיכת הוליווד? פרל ווייט הייתה אולי השחקנית המפורסמת ביותר בתקופתה, אישה מודרנית, עצמאית, חופשיה ומלאת תשוקה לחיים שלצערנו נגדעו די מהר. כאשר פרל נפטרה מכשל בכבד(כנראה משתיית אלכוהול מופרזת שנועדה להקל על כאבי הגב שלה) הורישה לידידה/מאהבה תיאודור קוסיקה, איש עסקים יווני, את כל תכולת הבית. "כל מה שניתן למצוא בביתי, שדרת אנרי-מרטין 6 בפריז , כלומר את המזכרות האישיות שלי, התכשיטים שלי, הסוסים שלי, המכוניות שלי". פרל וויט-פנינה לבנה, קבורה בסמוך בבית הקברות פאסי וכמובן שהיא נמצאת במפה שלי כך שתוכלו לבקרה.

עוד דיירת מפורסמת הייתה הנסיכה אליזבת מקארמן-צ'מאי שנישאה לרוזן גרפולה. הרוזנת בחרה במשולש הפסטורלי להתרחק מהמולת העיר ובמיוחד מבעלה. באחוזת הפאר של בעלה ברחוב 8 Rue d'Astorg ברובע השמיני ניהלה סלון חברה בזמן שבעלה חגג עם אחת המאהבות שלו. אליזבט היפיפייה שגברים רבים חיזרו אחריה, ופואמות נכתבו למענה אירחה בסלונה גם את הנסיך מווילס לימים המלך אדוארד השביעי ואת וויליאם השני קיסר גרמניה האחרון. הרוזנת תתמוך בציירים כמו גוסטב מורו, מוזיקאים כמו פרנץ ליסט, ריכרד ווגנר וגבריאל פאורה בנוסף לסופרים כמו מרסל פרוסט. דמותה של הרוזנת שימשה השראה לאוריין, דוכסית גרמנטס בספרו של מרסל פרוסט- בחיפוש אחרי הזמן האבוד. דרך אגב, סבא קנה בשנת 1852 את אוטל דה צ'ימאי בגדת מאלקה, אתם מכירים את המקום בשם בית הספר לאמנויות יפות. ואם אתם ממהרים לראות את אחוזת הפאר ברובע השמיני אז תעצרו, הבתים נהרסו (גם מס' 10 היה שייך לרוזן), ועל השטח מוקם בניין זכוכית מודרני שיאכלס את חברת הביטוח גרופאמה. די מוזר שבניינים אלו נהרסו אם תשאלו אותי.

בנוסף גם מעצב העל כריסטיאן דיור התגורר שם, ודמותו מציצה בחומת הגינה הקסומה שמעוטרת שיחי במבוק ועצים מטופחים. שנה לפני מות המעצב רכש את הבית ז'אק הומברג 1915-2000 חברו הטוב והקרוב של דיור. משנת 2021 לאחר שיפוץ מקיף מס' 6 מציע חלל לתצוגות, אירועים פרטיים בנוסף לגינה הקסומה. בנוסף, תופתעו לדעת, אך קיימת גם אפשרות ללון בחדר במיקום ההיסטורי הזה. ללא ספק חוויה מיוחדת במינה להתעורר בין סדיני המשי בחדר שעטוף בצבע אפור פנינה וללגום כוס קפה בגינה הפסטורלית ולחלום כמה רגעים 100 שנה אחורה.

שדרת ז'ורז' מנדל, הסודות הקטנים של שדרת ז'ורז' מנדל בפריז
הבית ברחוב ז'ורז' מנדל 6 פינת גרוז. היסטוריה פריזאית

סיפורים קטנים ובית עץ ירוק

בואו נתבונן על מס' 12 הייתה נמצאת אחת מאחוזות הפאר הפרטיות היפות בפריז. במקור בבעלות אמו של מוריס לה ריי, דוכס אברנטס שאביה היה סוחר יין עשיר. לאחר מכן התגורר שם הדוכס שהיה בונפרטיסט, פוליטיקאי ודיפלומט. כיום אחוזת הפאר שלה חצי רוטנדה, מחולקת לשלוש קומות עם מס' דירות.

במספר 18 היה פעם ביה"ס יוקרתי שבו למדו ילדי משפחות השכונה. השמועה אומרת שהנסיך אלברט השני ממונקו מחזיק שם בדירה בנוסף לסטודיו.

בניין מס' 26 התגורר המלחין ההונגרי אמריך קלמן Emmerich Kálmán (1882-1953) שנאמר שלמרות מוצאו היהודי עבודתו הייתה מוערכת ע"י אדולף היטלר שהציע לו להפוך לארי של כבוד, הצעה שנדחתה ע"י המלחין והביאה לגירושו. המלחין חזר לפריז בשנת 1951 וכאן התגורר עד מותו.

ממול במספר 27 צמוד לבית הקברות נמצא בניין שעשוי חציו מעץ בצבע ירוק בסגנון נורמנדי שנבנה ע"י יוסף אמיל וודמר בשנת 1897 ומסווג כמונומנט היסטורי.

מספר 29 במדרגות בניין זה נרצח עורך הדין ז'אק פרו, חבר ילדות של לורן פביוס, ראש ממשלת צרפת ב-27 בדצמבר 1985. אשתו, הג'וקי דארי בוטבול, הייתה האישה הראשונה בצרפת לנצח מרוץ סוסים. עשר שנים מאוחר יותר, חמותו, מארי אליזבת קונס-בוטבול, נידונה ל-15 שנות מאסר על שהורתה לרצוח את חתנה.

מספר 31 התגוררה משפחת בארטה בשנים 1928-1952. פול בארטה היה מנהל ומהנדס מחלקת המים והתברואה של פריז. בנו ז'אק בארטה מהנדס, תעשיין, חייל ולוחם התנגדות. בתו איבון ציירת ולוחמת התנגדות שנעצרה לא הרחק משם על ידי הגסטפו ברחוב דה לה פומפ.

שדרת ז'ורז' מנדל, הסודות הקטנים של שדרת ז'ורז' מנדל בפריז
בית מיוחד מעוטר עץ צבוע בירוק ז'ורז' מנדל 27

מריה קאלאס- שדרת ז'ורז' מנדל 36

מספר 36 הפינתי בניין שנבנה בשנת 1893 על ידי האדריכל שארל ז'ירו (1851-1932), שגם התגורר שם ואשר זיכה אותו במדליה מאגודת האדריכלים הצרפתית לאדריכלות פרטית. רק אזכיר שז'ירו אחראי לכניסה המפוארת של הפטי פאלה ועוד עבודות וגם מפקח בניית הגרנד פאלה. הדוכס הגדול קיריל ולדימירוביץ' רומנוב מרוסיה (1876-1938) התגורר שם כאשר גלה לצרפת בשנת 1920. עוד דיירת מפורסמת היא זמרת האופרה המפורסמת בעולם- מריה קאלאס. היא התגוררה בקומה השלישית עד מותה בשנת 1977 ושלט לזכרה נמצא על קיר הבניין. בשנת 2000 השביל האמצעי בשדרה קיבל את שמה של הזמרת.

מספר 40 התגורר הצייר לואי-יוג'ין למברט שהתמחה בציורי חיות. גם נשיא חוף השנהב לשעבר פליקס הופואט-בויני 1905-1993 ששימש במספר תפקידי מפתח בפוליטיקה הצרפתית התגורר שם. כיום איש העסקים הצרפתי-לבנוני זיאד טקידין שעיקר עיסוקו סחר בנשק בין מדינות כולל הסתבכות ומאסר מחזיק שם בדירה.

מספר 42 התשיעי בנובמבר 1989, היה עוד יום שקט מבחינתו של מסטיסלב רוסטרופוביץ', צ'לן גאון, בדירתו בשדרת ז'ורז'-מנדל, ברובע ה-16 של פריז כאשר שמע ברדיו על נפילת חומת ברלין. לאחר יומיים ידידו אנטואן ריבוד נשיא קונצרן דנונה העמיד לרשותו מטוס פרטי לכיוון ברלין. כאשר נחתו לקחו מונית לצ'ק פוינט צ'רלי, נקודת המעבר הסימבולית ממזרח למערב. רוסטרופוביץ' וריבוד יוצאים מהמכונית, המוזיקאי מוציא את הצ'לו שלו מהמארז אך אין לו על מה לשבת. ריבוד נכנס לתא השומרים ולוקח כיסא אחד, והצ'לן מתיישב מול פתח החומה ומתחיל לנגן יצירה של באך. את הסצנה עשויה שעווה תוכלו לראות במוזיאון גרבין בפריז.

שדרת ז'ורז' מנדל, הסודות הקטנים של שדרת ז'ורז' מנדל בפריז
מריה קאלאס התגוררה במספר 36 קומה שלישית

הנסיכה אדמונד דה פוליניאק

מספר 43 אחוזת הנסיכה אדמונד דה פוליניאק, שנבנתה על ידי האדריכל אנרי גראנדפייר ב-1904, בסגנון ניאו-קלאסי. ווינרטה זינגר הייתה בתם של אייזק זינגר מייסד חברת מכונת התפירה זינגר ושל איזבלה אוג'ני בוייר. את סיפורה של איזבלה ופסלה בבית קברות פאסי הבאתי לכם בעבר. בשנת 1893 נישאה בשנית לנסיך אדמונד דה פוליניאק, נישואי נוחות לזוג שאהב את בני מינם ושארגנה הרוזנת מגרפול ממס' 6. הנסיכה הפכה לפטרונית מוזיקה וכמובן ניהלה סלון בביתה רחב הידיים בנוסף לביתה(ארמונה) בונציה שנקרא פאלאצו קונטריני פוליניאק למי שמכיר. גבריאל פוארה, נדיה בולנג'ר, רוול, קלרה הסקיל, ארתור רובינשטיין, אריק סאטי, סטרווינסקי ואיזדורה דנקן הם חלק מאורחי הבית. ווינרטה הקימה את קרן זינגר-פוליניאק לקידום אומנות ומדעים. לאחר מותה הקרן עברה להתיישב בביתה בשדרת ז'ורז מנדל אותו הורישה למדינה.

שדרת ז'ורז' מנדל, הסודות הקטנים של שדרת ז'ורז' מנדל בפריז
אוטל הנסיכה מפוליניאק במספר 43

מלחמת העולם הראשונה

מספר 46 נראה בחזית את פסלו של אוז'ן מנואל, משורר ואיש ספר. בשטח הענק שממשיך לרחוב פומפ נמצא ביה"ס יאנסון דה סילי.

מספר 47 התגורר סגן אלוף אמיל דרייאנט, איש צבא, סופר ופוליטיקאי. הוא נהרג בשעות הראשונות של קרב ורדון בשנת 1916 במלחמת העולם הראשונה. זהו המכתב האחרון ששלח לאשתו בערב 20 בפברואר 1916.

אני כותב לך רק כמה שורות נמהרות, כי אני עולה לשם כדי לעודד את כולם, לראות את ההכנות האחרונות. הפקודה מהגנרל בפסט שאני שולח לך, ביקורו של ג'ופר אתמול, מוכיחה שהזמן קרוב ועמוק בפנים, אני מרגיש סיפוק כשראיתי שלא טעיתי כשהודעתי לפני חודש מה קורה, בפקודת ה גדוד ששלחתי לך. בחסדי האל! את מבינה, אני אעשה כמיטב יכולתי ואני מרגיש מאוד רגוע. תמיד היה לי כל כך מזל שאני עדיין מאמין בזה הפעם. התקיפה שלהם עשויה להתרחש הלילה, או שהיא עדיין עשויה להתעכב במספר ימים. אבל זה בטוח. התעלות הראשונות של היערות שלנו יילקחו בדקות הראשונות, כי שם הם ישתמשו בלהבות ובגז. אנחנו יודעים את זה מאסיר הבוקר. הגדודים המסכנים שלי כל כך חסכו עד עכשיו! ובכן, גם להם היה מזל עד כה… מי יודע! אבל כמה קטן אדם מרגיש בזמנים כאלה.

למחרת בבוקר המתקפה הגרמנית החלה.

כשרוצים לפנק את המנכ"ל

מספר 48

דופלקס מפואר שמשתרע על 490 מ"ר שנקנה עבור קרלוס גוסן, יו"ר ומנכ"ל קבוצת רנו-ניסאן-מיצובישי. קרלוס שהציל את קבוצת ניסאן מפשיטת רגל היה אחד מאנשי העסקים המשפיעים והחזקים בעולם עד ההסתבכות. בנובמבר 2018 הוא נעצר על ידי מערכת המשפט היפנית, בחשד שהסתיר לכאורה הכנסות בפרסומים הכספיים של ניסן. בחודש שלאחר מכן הוא הואשם בשימוש בכספי החברה למטרות אישיות. הושם במעצר בית בטוקיו לאחר שהיה כלוא קרוב לחצי שנה, הוא הצליח לעזוב את יפן בחשאי בימים האחרונים של דצמבר 2019, ולנחות בלבנון. הסיבה: אין הסכם הסגרה בין שתי המדינות וקרלוס הוא בעל דרכון לבנוני. קרלוס פרסם ספרים להגנתו, וגם סדרת טלוויזיה, כמו במקרה הבא.

מספר 57 שכנה שגרירות אפגניסטן בשנים 1923-1937.

מספר 59 שימו לב לכניסה המפוארת ולמעקות הברזל המעוצבות.

מספר 67 גם אני הופתעתי לגלות ששם התגורר הכוכב הישראלי מייק ברנט בשנותיו האחרונות. את חייו סיים ברנט בקפיצה מהקומה השישית מדירת חברו ברחוב ארלינגר. מרחק 6 דקות הליכה מדירתו אחרי כיכר למרטין והמזרקה הארטזית נמצאת כיכר מייק ברנט לזכרו מאז 2018. מיקום הכיכר נמצא בין דירתו הראשונה בשדרת ויקטור הוגו 181 לשדרת ז'ורז' מנדל 67.

שדרת ז'ורז' מנדל, הסודות הקטנים של שדרת ז'ורז' מנדל בפריז
שדרת ז'ורז' מנדל 51 וקומת הקרקע המפוארת

D'argent et de sang "דם וכסף"

מספר 51

האם יצא לכם לראות את הסדרה הצרפתית ששודרה ביס "דם וכסף"? הסדרה עוסקת בפרשת הונאת מע"מ על מכסות פחמן שהתרחשה בצרפת בשנים 2008-2009. במרכז הסדרה שצולמה בצרפת ישראל וקפריסין, שני נוכלים קטנים שגדלו בשכונת המהגרים בלוויל. אלן פיטוסי ומרקו בולי הם חברי ילדות יהודים ממוצא תוניסאי. הם פונים לסוחר הבורסה הנהנתן ז'רום אטיאס שנשוי לבתו של המיליארדר אילן פרידמן, נדבן שומר מסורת שגם נרצח בפתאומיות בדירת הפאר שלו בפריז. השלושה מתכננים הונאת ענק, הם קונים זכויות זיהום בפטור ממס ואז מוכרים אותן מחדש עם מסים דרך חברות קש, ומקבלים את המע"מ שלא שולם למדינה. בעקבותיהם השופט-חוקר סיימון וינאטר שמגיע גם לארצנו הקטנה במסגרת החקירה שבסופה יהיו הרבה מורשעים. במציאות שני החברים הם מורדוך מולי וסמי סואיד שחוברים לארנו מימרן, שם מוכר וחבר לטענתו של ראש ממשלה מסוים של מדינה מסוימת..

בשנת 2010 שני מתנקשים על אופנוע מחסלים את סמי סואיד והחשד נופל על ארנו מימרן שהיה ממש לידו אך לא נפגע כמו בסדרה. חמו של ארנו מימרן במציאות הוא קלוד דריי שנרצח בשנת 2021 בוילה מדריד שנמצאת בנויאי-סור-סיין ברחוב פרטי. גם כאן החשוד העיקרי הוא החתן ארנו מימרן. בקומת הקרקע של מס' 51 הכוללת ארבעה חדרי שינה, חדר כושר, חמאם וגינה התגורר מורדוך מולי. בזמן המשפט הבית הולאם ונמכר במכירה פומבית בסכום פעוט של 4.3 מיליון אירו ע"י המדינה.

כאן הסתיים סיורנו בשדרת ז'ורז' מנדל מקווה שנהניתם.

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=13926