דניאל איפלה- אוסיריס: סיפורו של נדבן יהודי צרפתי

היום סיפור קטן על דניאל איפלה- אוסיריס. שם שאולי לא אומר לכם הרבה, וזאת בדיוק הסיבה שהכנתי לכם את הכתבה הקצרה. הסיפור מכיל אהבה בין דתות, נדבנות ומכון לואי פסטר. איך טירת מלמזון קשורה? וכיצד אפילו מיכאלאנג'לו הגדול מככב פה? בשביל זה אני פה.

דניאל איפלה Daniel Iffla-Osiris

דניאל איפלה נולד בבורדו בשנת 1825 למשפחה יהודית ממוצא מרוקאי, ושם למד עד גיל 14 בביה"ס יהודי. לפריז עבר ב1839 ללמוד בביה"ס טורגו ברובע השלישי עד 1842. בגיל 17 החל לעבוד כנער שליחויות אצל סוחר מניות שיכיר לו את עולם המסחר והבנקאות.

את דרכו כבנקאי החל אצל ז'ול מירס ואצל מואיז פולידור מילאו ואחרים כולם בנקאים מיהדות ספרד. מילאו עצמו עיתונאי ובנקאי שייסד את העיתון הנפוץ בצרפת בזמנו- לה פטיט ז'ורנל. את הונו העצום דניאל איפלה עשה כשהשקיע במסילות רכבת בספרד מה שיזכה אותו מאוחר יותר בתואר "מסדר איזבלה" הספרדי. דניאל איפלה עשה לביתו אך יותר מכך עשה למען אחרים והוא פונה לעולם המדע והאומנויות. הונו העצום יוקדש לאחר אסונו הפרטי לפילנתרופיה ברחבי צרפת. בפריז התגורר ברחוב 9 Rue la Bruyère, שהיה מעונו הפרטי בנוסף לעוד ארבעה בתים שהיו בבעלותו באותו רחוב.

דניאל איפלה, דניאל איפלה- אוסיריס: סיפורו של נדבן יהודי צרפתי
דניאל איפלה- אוסיריס הנדבן היהודי צרפתי

סיפור אהבה שמתחיל בהלוויה

השנה היא 1855, המיקום בית קברות מונמארטר, שטח עצום מלא בעצים וצמחיית פרא. במקום נערכת הלוויה ובין הנוכחים נמצא דניאל איפלה היהודי ואחת לאוני קרלייה Léonie Carlier, נוצרייה. השניים מתאהבים ומתחתנים, לא דבר פשוט בזמנו. בתקופה זו בבתי הקברות היה אזור נפרד ליהודים שהיה מגודר או בחומת אבן או גדר מתכת. לאוני השביעה את דניאל לקנות לה חלקה קרובה אליו כך כאשר זמנם יגיע לא יהיו רחוקים אחד מן השנייה. כיום כאשר תעמדו בשביל שמוביל לקברו של דניאל איפלה שימו לב לשלט החלקה הישראלית כאשר מצד שני כמובן החלק הנוצרי. דניאל קנה חלקה גדולה הקרובה ביותר לחלק הנוצרי שם קנה עוד חלקה לרעייתו.

לאוני נכנסת להריון כולה מאושרת ומצפה, השמחה תהיה כפולה כאשר יתברר שהיא נושאת תאומים. השמחה מתחלפת באסון כאשר לאוני כורעת ללדת בבית החולים אך התאומים ייוולדו מתים. לאוני עצמה גם תסיים את חייה לאחר הלידה, השנה היא 1855. דניאל איפלה מתאלמן בגיל 30 מאהבתו הגדולה והיחידה.

לאוני והתאומים נקברו תחילה בבורדו ונשארים שם שנים רבות עד שדניאל משיג אישור להעברת הנפטרים למונמארטר פריז. ההפרדה בבתי הקברות נופלת ובני דתות שונים יכולים להיקבר יחדיו.

אוסיריס

בתאריך 24 לאוגוסט 1861 דניאל איפלה הוסיף לשמו את הכינוי אוסיריס. כשאני אומר הוסיף הכוונה לא הוסיף כי בא לו, אלא באישור שניתן לו בצו קיסרי. השליט הוא נפוליאון השלישי, ושם זה ילווה אותו גם אחרי מותו. אוסיריס עצמו במיתולוגיה המצרית הוא אל הפריון והחיים לאחר המוות. האם דניאל איפלה קיווה שישמור על אשתו בעולם הבא? או שמה יחזיר אותה לחיים?.

דניאל איפלה, דניאל איפלה- אוסיריס: סיפורו של נדבן יהודי צרפתי
סירת המרק בבורדו Bateau_soupe

מכון פסטר וטירת מלמזון

דניאל איפלה מוכה היגון משאיר את חדרה של לאוני סגור, איש אינו מורשה להיכנס, חפציה נשארו כמו שהם. דניאל שהונו עצום בשלב זה פונה לאפיק חדש, צדקה. אחד ממפעלי הצדקה הראשונים בכספי תרומתו הוא סירת המרק בבורדו. סירה ענקית בת שתי קומות שתפקדה כבית תמחוי שמחלק ארוחות לנזקקים ללא הבדל מין וגזע. הסירה פעלה בשנים1913-1940. במפעל הצדקה ותרומתו של אוסיריס ניתן למצוא את:

  • פסלה של ז'אן ד'ארק מאת עמנואל פרמיט בננסי1890, גרסה מעט שונה מפסלו המוכר בפריז
  • פסלו של וילהלם טל מאת הפסל אנטונין מרסי בלוזן שוויץ ב1901.
  • פסלו של אלפרד דה מוסט בפארק מונסו.
  • 3 מזרקות וואלס בבורדו.
  • הבניינים שלו בפריז שמשו כמשפחתונים ומקלט לפליטים.
  • 1911 ביה"ס ליינות וגידול גפנים ליד בורדו בטירה ושטח אדמה בבעלותו שכמובן גם מייצר יין עד היום Chateau La Tour Blanche.
  • 8 בתי כנסת בננסי, ארקשון, פריז וגם בלוזאן שוויץ ובטוניס. בית כנסת בופו Synagogue Buffault
    בפריז הוא אחד המפוארים והיפים ביותר.
  • מכון מארי קירי (מכון רדיום).

התרומה הגדולה והמשמעותית ביותר היא למכון לואי פסטר פריז שהוקם ב 1888 שקיבל את מרבית הונו של דניאל איפלה, 36 מיליון פרנק זהב שווה ערך ל130 מיליון אירו כיום.

בשנת 1896 דניאל איפלה רוכש את טירת מלמזון שהייתה במצב גרוע. לאחר שיפוץ יסודי הטירה נמסרת חזרה לצרפת ב1904. כשאתם נכנסים בשביל הטירה פנו ימינה תראו ביתן גדול, זהו ביתן אוסיריס שמכיל פרטי אומנות מעיזבונו של הנדבן. בהזדמנות זו ממליץ בחום על הטירה, וכמובן שהכנתי לכם גם מסלול מהנה שם פשוט לחצו על הקישור.

כאמור לדניאל איפלה לא היו ילדים אך היו לו שתי אחייניות, אמה ושרלוט. אמה התגרשה מבעלה, בנקאי יהודי רוסי עשיר על מנת להתחתן עם לא אחר מאשר המלחין המפורסם קלוד דביסי.

שרלוט הייתה שחקנית  והמאהבת של השחקן לוסיאן גיטרי לפני שהתחתנה עם בנו השחקן, הבימאי והמחזאי סאשה. בואו נומר שדניאל איפלה לא ראה בעין יפה התנהגות זו, והשניים מצאו עצמן מחוץ לירושה.

דניאל איפלה, דניאל איפלה- אוסיריס: סיפורו של נדבן יהודי צרפתי
מוזיאון ומכון לואי פסטר נמצאים אחד מול השני

בית קברות מונמארטר

בחמישי לפברואר 1907 דניאל איפלה- אוסיריס הולך לעולמו. הוא נטמן בבית הקברות מונמארטר, חומת האבן שהקיפה את החלקה היהודית כבר לא קיימת. זהו אחד הקברים המרשימים ביותר בבית הקברות. אי אפשר להתעלם מפסלו של משה מאת אנטונין מרסי, רפליקה מדויקת לפסלו של מיכאלאנג'לו הגדול שנמצא בבזיליקת סן פיטר ברומא.

בשנת 2018 הוצב שלט קטן ברובע התשיעי היכן שתחנת המטרו רישליו- דרואו נמצאת. על השלט מצויין השם כיכר דניאל איפלה- אוסיריס Place Daniel Iffla-Osiris. 

דניאל איפלה, דניאל איפלה- אוסיריס: סיפורו של נדבן יהודי צרפתי
פסל משה מעל קברו של דניאל איפלה צילום: ניר יבלונקה

מקווה שנהניתם מכתבה זו אחת מרבות במסגרת הכתבה הקרובה על בית קברות מונמארטר. תודה

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. SEVIRANMarc-Bernard

    IL EXISTE UNE ASSOCIATION DES AMIS DE DANIEL IFFLA OSIRIS DONT JE SUIS LE SECRETAIRE GENERAL MARC SEVIRAN 47 AVENUE DE LA REPUBLIQUE PARIS 75011 QUI POURRAIT M AIDER POUR FARE APPOSER EN ISRAEL UNE PLAQUE DE RUE VOIR SO OEUVRE SUR GOOGLE AMICALEMENTl

  2. עמיקם

    כתבה מרתקת. תודה רבה!!!

    1. ניר יבלונקה

      תודה לך

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. SEVIRANMarc-Bernard

    IL EXISTE UNE ASSOCIATION DES AMIS DE DANIEL IFFLA OSIRIS DONT JE SUIS LE SECRETAIRE GENERAL MARC SEVIRAN 47 AVENUE DE LA REPUBLIQUE PARIS 75011 QUI POURRAIT M AIDER POUR FARE APPOSER EN ISRAEL UNE PLAQUE DE RUE VOIR SO OEUVRE SUR GOOGLE AMICALEMENTl

  2. עמיקם

    כתבה מרתקת. תודה רבה!!!

    1. ניר יבלונקה

      תודה לך

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=10644