אלפרד ג'אניו- עושרם של הקולוניות בפאלה פורט דורה

אלפרד ג'אניו הוא שם פחות מוכר מבין הפסלים של פריז וצרפת. גם פאלה פורט דורה- ארמון שער הזהב פחות מוכר ואינו נמצא על מפת התייר. היום נצא לרובע ה-12 של פריז ושם נחבור למוזיאון הלאומי לתולדות ההגירה ונכיר את אחד מעבודות הפיסול היותר מרשימות בעיר. כשמתקרבים לפאלה פורט דורה אי אפשר שלא להבחין בקיר הענק המקושט שלו ושנמצא במרכז סיפורנו היום. אז בואו נכנס למטרו קו 8 ונרד בתחנת פורט דורה בואכה יער ונסן ונתחיל את טיולנו.

פאלה פורט דורה- המוזיאון הלאומי לתולדות ההגירה

בשנת 1931 נערכה תערוכה קולוניאלית בינלאומית ביער ונסן בין החודשים מאי-נובמבר. מטרת הרפובליקה השלישית הייתה לשכנע את דעת הקהל ביתרונות הכיבושים הקולוניאליים. האזורים כפי שנקראו אז ושהשתתפו בתערוכה היו אפריקה השחורה ומדגסקר, צפון אפריקה, הודו-סין וכן סוריה ולבנון. סה"כ היו 33 וחצי מיליון מבקרים ו 12,000 מציגים ומה שנשאר לנו הוא המוזיאון שמטרתו המקורית הייתה לייצג את המושבות, השטחים, ההיסטוריה של הכיבוש הקולוניאלי והשפעתו על האמנויות. אחרי כמה דיונים נבחר המיקום בפתחו של יער ונסן ליד מטרו קו 8 שבנייתו הסתיימה לא מזמן. הארכיטקט אלברט לפראד הציג שרטוט מודרני ויחסית פשוט שהתבליט קיר יפאר אותו. זה לא היה פשוט וגם לתבליט האבן התנגדו אך לבסוף התוכנית אושרה והתבליט יכנס בדלת האחורית לאחר מעשה. ב-5 בנובמבר 1928 הונחה האבן הראשונה של המוזיאון הקולוניאלי ולפראד יבחר באלפרד ג'אניו לפסל את תבליט שטיח הקיר.

ג'אניו ייעזר בגבריאל פורסטייר ושארל ברבריס כעוזריו יחד עם עוד כ- 30 מתלמדים. תחילה ישרטטו סקיצות שאותם יעבירו לפיסול בחימר לניסיון, בהמשך לתבניות גבס. התוצאה הסופית תפוסל מבלוקי אבן גיר מפואטו בעובי 10 ס"מ. תבליט שטיח הקיר יתנוסס לגובה 13 מטרים, ולאורך 90 מטרים, סה"כ 1,130 מ"ר שנבנו בשנים 1929-1931. התבליט שבזמנו היה הגדול בעולם וכיום הגדול באירופה מכיל אלגוריות, חי וצומח. הדמויות מפוסלות כולן גדולות מהחיים כך שניתן לראותם בבירור מהחזית. מי שמתקרב ומתעמק מבחין בפרטים הקטנים והגילופים המדויקים של ג'אניו ועוזריו.

אלפרד ג'אניו, אלפרד ג'אניו- עושרם של הקולוניות בפאלה פורט דורה
פאלה פורט דורה והתבליט של אלפרד ג'אניו

אלפרד ג'אניו- מה אנו רואים בתבליט

במרכז מעל השער, הציב ג'אניו דמות גדולה בקומפוזיציה שמסמלת את השפע, בתנוחה היראטית(מצרית קדומה), מה שהופך אותה לאלוהית. בכך מחליף הפסל את דמותו של ישו שכמעט תמיד מפארת את השער המרכזי בקתדרלות גותיות ורומנסקיות. הוא נשען על שור חזק, סמל של כוח ועושר, וממוסגר על ידי שני עצים עמוסים בסמלים: משמאל, עץ זית המייצג שלום ומימין, אלון המייצג חופש. מתחתיו אפולו עם סוסיו, לידו שתי דמויות אלגוריות: פומונה אלת הפירות אזניה מעוטרות בפירות, וקרס, אלת הקציר מעוטרת באזני חיטה. מצד שמאל שלנו של המשקוף אלגוריות לנמלי הים של בורדו ולה הבר. בבורדו נראה את נהר הגרון, ספינה, קתדרלת סן אנדרה, פורט קאיו וכנסיית הצלב הקדוש . את נמל לה הבר מייצג דמות גברית עצומה מחזיקה עוגן בשרשרת, ספינות מודרניות ועגורנים מסביבו.

במרסיי נראה מגדלור, מבצר סן ז'אן בכניסה לנמל, בזיליקת נוטרדאם דה לה גארדה וקתדרלת לה מג'ור. פריז מיוצגת ע"י נמל אווירי והכוונה היא ללה בורג'ה ופה נראה מטוס.

עכשיו התבליט מתחלק לשניים,  משמאל אפריקה ואמריקה מימין אסיה ואוקיאניה. בצד שמאל של אפריקה מעל החלון השני שימו לב לספינת המפרשים הגדולה מדגם קרוול סביבה סבלים אפריקאים עם משא על ראשיהם. במאה ה-15 וה-16 הספינה שימשה את הצרפתים במסעות הגדולים לגילוי ארצות והיא מסמלת את הקולוניזציה. מעל החלון השלישי קרנף גדול. מעל החלון החמישי שלושה חותרים בקנו צדים היפופוטם שימו לב לשרירי הגב ולוורידים בידיים, ממש לכידת תנועה. אני למד שהסצנה מתרחשת באובנג, קולוניה צרפתית במרכז אפריקה(כיום הרפובליקה המרכז אפריקאית). מעל החלון השישי והשביעי פילי ענק. גם אמנים ובעלי מלאכה בידם מסור פטיש ואיזמל. דהומיי- כיום בנין שלוש נשים ועצי דקל מייצרות שמן דקלים. 

אלפרד ג'אניו, אלפרד ג'אניו- עושרם של הקולוניות בפאלה פורט דורה
אלפרד ג'אניו(מימין) וגבריאל פורסטייר מגלפים מקטע שמתאר ציד היפופוטם.

עושר של פריטים

בצד ימין עוד ספינה גדולה, עצי בננה, דייגים עם רשת תופסים דגים, שוורים חורשים בשדה אורז בסין, נשים מנפות דגנים, חיתוך קני סוכר, אשכולות ענבים, מתחת לאלג'יריה שני נשים מצפון אפריקה ליד גמל וכבשים, שני פילים ענקיים על אחד מהם מאהוט ועם תסתכלו ממש טוב למעלה לאורך נמצאים ערים ומבנים באסיה כמו מקדש אנקור. קטיף כותנה, קטיף עלי תה, שמן קוקוס בלאוס וצריחי ערי ערב. נמר נלפת ע"י נחש פיתון, אנטילופות, איסוף פולי סויה, קטיף עלי תה והאמת שגם הצלחתי לראות קוף על עץ מנגו וגם עצי קקאו.

אלפרד ג'אניו, אלפרד ג'אניו- עושרם של הקולוניות בפאלה פורט דורה
אלפרד ג'אניו-התבליט מעל שער הכניסה

מזרקת "צרפת מביאה שלום ושגשוג למושבות"

כאשר נפתח ארמון שער הזהב בשנת 1931 היה מוצב באמצע מדרגות הכניסה פסלה של אתנה שהתנוסס לגובה 5 מ'. הפסל הועתק ממקומו בסוף התערוכה למזרקת פורט דורה ממש ליד. פסל הברונזה שמצופה בזהב הוא מאת מאת לאון-ארנסט דרייבר. תחילה נקרא הפסל בשם התמים "צרפת מביאה שלום ושגשוג למושבות" והוא מציג את אתנה בתור צרפת חובשת קסדה גאלית. אלת המלחמה מחזיקה חנית בידה הימנית, ובידה השמאלית היא תומכת באל אחרת בדמות מיניאטורית, נייקי, כדי לסמל את הניצחון. גם מגן מונח לרגליה מיוצב ע"י נחש. המזרקה בעלת שבעה אגני מים מלבניים עם סילוני מים ועצי דקל נטועים מסביב.

אלפרד ג'אניו, אלפרד ג'אניו- עושרם של הקולוניות בפאלה פורט דורה
מזרקת פורט דורה פריז רובע 12 ליד פאלה פורט דורה

למי שביקר או מתכנן לבקר בפאלה טוקיו, החזית המפוסלת שפונה לסיין גם היא מאת אלפרד ג'אניו.

כתיבת תגובה

פוסטים נוספים לקריאה

הרשמו לעדכונים שלנו על כל מה שחם בפריז

תוכלו להפרד מהרשימה בכל עת. אנו לא שולחים דואר זבל ולא נעביר את פרטיכם לאף גורם אחר !

כתיבת תגובה

מלונות ודירות במחירים משתלמים בצרפת:

Booking.com

שתפו עם חברים ומשפחה

https://www.paristhroughthelens.com/?p=13975